آیا از تاثیر ظروف آلومینیومی بر کیفیت غذا مطلع هستید؟

آیا از تاثیر ظروف آلومینیومی بر کیفیت غذا هنگام پخت و پز و یا نگهداری آن مطلع هستید !

آیا می دانید چه خطری می تواند برای سلامتی انسان این ظروف داشته باشند !

بعضی از موادی كه در تهیه ظروف مواد غذایی به كار برده شده اند می توانند در حین پخت و پز وارد غذا شوند و اثراتی را به دنبال داشته باشند.

در اینجا به تاثیر ظروف آلومینیومی  در پخت و پز مواد غذایی اشاره می کنیم .

ظروف آلومینیومی سبك هستند و به خوبی گرما را انتقال می دهند. بیشتر از نیمی از ظروف پخت و پز كه امروزه به كار برده می شوند، آلومینیومی هستند.

بعضی شواهد حاكی از آن است كه آلومینیوم در درازمدت باعث بیماری آلزایمر  می شود كه البته این رابطه هنوز كاملا به اثبات نرسیده است.

بعضی نظریه ها نیز مطرح است که جوش آوردن آب در کتری های آلومینیومی می تواند باعث بروز بیماری هایی همچون زخم معده،  کولیت، خشکی دهان، یبوست  و تغییر رنگ زبان شود.

افرادی كه هرروز از ظروف آلومینیومی پوشش داده نشده برای پخت و پز و نگهداری مواد غذایی استفاده می كنند، تقریبا 5/3 میلی گرم آلومینیوم در روز وارد بدن خود می كنند. هر چه غذا بیشتر در این ظروف پخته یا نگهداری شود، مقدار آلومینیوم وارد شده به آن بیشتر          می شود. البته سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است كه بزرگسالان می توانند بیشتر از 50 میلی گرم آلومینیوم را در روز بدون هیچ ضرری دریافت كنند.

سبزیجات برگی شکل و غذاهای اسیدی یا نمكی همچون گوجه فرنگی، مركبات و ریواس اگر در ظروف آلومینیومی قرار داده شوند، بیشترین آلومینیوم را به خود جذب می كنند و باعث می شوند آلومینیوم به مقدار زیاد وارد غذا شود. همچنین باعث می شوند روی این ظروف حالت سوراخ سوراخ بگیرد. بنابراین پختن این مواد در ظروف آلومینیومی همچنین نگهداری مواد غذایی در آن توصیه نمی شود.

بهترین و سالم ترین ظروف نگهداری غذا ظروف شیشه بلوری است که با مواد درون خود ترکیب نمی شود و کاملا برای نگهداری مواد غذایی مناسب است .